
Miscellaneous
‘Sinds het ontstaan van Vocaal vrouwenensemble Miscellaneous – 1992 – is Edith onze (vaste) pianiste en organiste. Omdat Edith zelf ook erg graag zingt voelde ze zich bij ons snel thuis. Edith begeleidt ons koor met grote passie en veel inzet. Edith speelt graag muziek die tot een perfecte uitvoering leidt. Ze denkt daarom graag mee met de interpretatie van de stukken en het samenstellen van programma’s. Edith is een zeer betrouwbare begeleidster op piano en daar zijn wij al jaren gelukkig mee.’

Mardi le Vingt
‘Edith heeft in de afgelopen jaren meerdere concerten van Mardi le Vingt met haar pianobegeleiding aangekleed. Zij deed dat steeds op indrukwekkende wijze.’
Uit recensies van verschillende uitvoeringen
Najaar concert met werken van J.C.F. Bach, W.A. Mozart, F. Mendelssohn, G. Fauré, en Karl Jenkins.
‘Op één werk na waren alle koorwerken begeleid en wel zeer gedreven, door pianiste Edith Velthuis, die het moest doen met een pover gestemd instrument, maar wel haar vingers bijkans blauw speelde.’
– Koen Edeling –
Concert met Engelse componisten, met werken van J. Rutter, E. Elgar, G.F. Händel en Karl Jenkins.
‘Met een prachtige ingehouden pianobegeleiding door Edith Velthuis. Zij begeleidde heel adequaat en trefzeker.’
– Jos Keijzer –
Ein Deutsches Requiem van J. Brahms. Begeleiding door 2 vleugels, samen met Paul Kempers.
‘Gloedvol en orkestraal begeleiden de beide pianisten het kamerkoor vanuit een zeer hoog technisch vermogen, een verfijnd toucher en een fabelachtige expansie. Hier was duidelijk te horen dat de muzikale beleving van Brahms vanuit de piano voortkomt.
Menselijke troostmuziek werd werkelijkheid bij dit concert.’
– Jos Keijzer –
“Wandelconcert” in de N.H. Kerk en in de R.K. Simon en Judaskerk in Ootmarsum, met werken van diverse componisten.
‘Het “Wie Lieblich” uit het requiem van Brahms werd met prachtige muzikale lijnen uitgevoerd. Pianiste Edith Velthuis vertolkte hier een glorierol door de piano te laten klinken als een orkest die het koor omspande. Ze liet bij de begeleiding van twee delen uit Stabat Mater van Jenkins de piano als een klokkenspel horen. Het Ave Verum vanuit dezelfde compositie werd een klankjuweeltje.’
– Bert Keijzer –